Vadovas – „Lean“ vėliavnešys: sistemą įsidiegusių bendrovių patirtis

2017.04.28

Darbininkai kartais greičiau perpranta „Lean“ principus ir sutinka juos taikyti kasdieninėje veikloje nei bendrovių administracijos darbuotojai. Kiekvienu „Lean“ diegimo etapu ypatingai svarbus vadovo, sutelkiančio visų grandžių specialistus, vaidmuo. Tokiomis mintimis „Verslo žinių“ kartu su „Lean.lt“ organizuojamame „Baltijos „Lean“ forume 2017” dalijosi verslininkai.

Darius Kriukas, trečius metus  „Lean“ metodą dieginačios UAB „Girteka“ organizacijos vystymo direktorius, išskiria kelis „Lean“ sistemos diegimo organizacijoje etapus, o vadovo vaidmuo, jo nuomone, ypač svarbus ir žengiant pirmuosius žingsnius diegiant sistemą, ir vėlesniais etapais.

„Viskas prasideda nuo viršaus – akcininkų, pagrindinių vadovų. Pirma „Lean“ banga pas mus buvo entuaziastinga, buvo daug noro – juk „Lean“ idėja labai graži, kas gi galėtų prieštarauti, ginčytis, kad organizacijai efektyvumo nereikia“, – prisimena jis.

Tačiau vėliau entuziazmas ima slopti, nes žmonės supranta, kad jokie konsultantai už juos „Lean” neįdiegs, kad jie gali tik padėti, paaiškinti.

„Taigi entuziazmas mažėja, supratus, kad viską teks atlikti patiems”, – sako p. Kriukas.

Svarbus vaidmuo

Šiuo kritiniu laikotarpiu ypač išauga vadovo vaidmuo, nes pagunda nuleisti rankas ir mesti kelią dėl takelio yra labai didelė.

Pasak p. Kriuko, tuo metu pagrindinė lyderio užduotis – įtikinti žemesnės grandies vadovus nešti „Lean” vėliavą, antraip darbuotojai nepatikės šio metodo nauda. Itin svarbu visų grandžių vadovams paaiškinti, kodėl diegiame pokyčius, kokie mūsų tikslai.

„Kai 2006 m. pradėjome diegti „Lean“ įmonėje, žmonės buvo labai įsitraukę, tikėjo metodu ir stengėsi jį taikyti. Dabar susiduriame su problema, kad padidėjus darbuotojų kaitai, perteikti sistemos principus naujokams tampa sunkiau. Nesvarbu, kad turime mokymo medžiagas, įrankius, bet vadovai yra pervargę ir nesugeba perteikti esminės žinutės. Taigi naujokai tiesiog nesupranta, kokia tai sistema, iš kur ji kilo ir kam jos reikia“, – problemas įvardija Daiva Pivoriūnienė, UAB „Circle K Lietuva“ mažmeninės prekybos direktorė.

Irmantas Rajunčius, „Boen Lietuva” generalinis direktoriaus, taip apibūdina „Lean” pradžią bendrovėje: iš pradžių kupini entuziazmo vadovai išėjo į gamyklos cechus, pradėjo kalbėti apie sistemos reikalingumą, o tada cechų viršininkai pradėjo klausinėti – jeigu jau jūs čia, tai kam reikalingi mes?

Prigijo skirtingai

Ponas Rajunčius pasakoja apie įdomią „Lean“ patirtį: manyta, kad metodas sunkiau prigis gamyboje nei administracijoje, o buvo atvirkščiai.

„Pradėjome nuo gamybos, atvargome su darbininkais. Tada į procesus nutarėme įtraukti administraciją, ir labai tikėjomės, kad čia bus priešingai. Bet nebuvo. Tokioje situacijoj ir vėl iškyla vadovo vaidmuo – kaip jis motyvuoja, kiek dalyvauja”, – sako p. Rajunčius.

„Girtekoje”, anot p. Kriuko, šiandien jau nebeliko kampelio, kurio nepalietė „Lean”.

Sistemą bendrovė taip pat pradėjo diegti ne nuo administracijos, o nuo sandėlių ir serviso. Ir lygiai taip pat paiškėjo, kad gamyboje, o ne administracijoje „Lean” principai prigyja lengviau.

„Kol su „Lean” neturi daug patirties, atrodo, kad sistema labiau skirta gamybai. Mes pradėjome nuo sandėlių, serviso, kur nauda ir procesai buvo akivaizdesni. O paskui sekė administraciniai padaliniai. Turėjau lūkesčių, kad ten bus lengviaus, tačiau pasipriešinimas buvo ne ką mažesnis”, – prisiminė p. Kriukas.