Našumą padeda didinti ir maži dalykai

Rasa Dževeckytė / Verslo Žinios / 2012.07.04

Mašinų gamykla „Astra“ pernykščius metus baigė skaičiuodama 23 mln. Lt pelno, šiemet ketinama pasiekti ne prastesnių rezultatų. Vadovai neslepia, kad vienas iš sėkmingos veiklos receptų – našumo didinimas. O jį lėmė ne tik milijoninės investicijos, bet ir smulkus patobulinimai, tarkim, kitoks įrankių išdėstymas ar skirtinga darbuotojų apranga.

Alytaus AB „Astra“, kurios specializacija yra metalo talpyklų bei katilų gamyba, kapitalines investicijas įrangai atnaujinti ir įsigyti skyrė prieš keletą metų: 2009 m. buvo investuota 15 mln. Lt. Dabar vadovams svarbu rasti būdų, kad įranga būtų kuo efektyviau išnaudojama, nes tai ne tik garantuos, kad ji greičiau atsipirks, bet ir didins darbo našumą. Tačiau net moderniausia įranga pati darbų neatliks, jei darbuotojai švaistys laiką, tegul ir ne iš piktos valios. Daugelis gamybos įmonių vadovų gali patvirtinti, kad dalis laiko pradingsta darbuotojams arba ko nors beieškant, dažniausiai reikalingo įrankio, arba belaukiant trūkstamų medžiagų.

„Būtent nuo tų dalykų pradėjome pertvarkyti darbo vietas. Siekiame, kad darbuotojas kuo mažiau barstytų laiką smulkmenoms, bet koncentruotųsi į savo tiesioginį darbą. Taigi ėmėme taikyti atskirus „Lean“ elementus“, – pasakoja Viktoras Bondarevas, „Astros“ komercijos direktorius.

Pirmiausia buvo pakeista naudojimosi įrankiais tvarka: anksčiau kiekvienas darbininkas turėjo savo komplektą, už kurį buvo atsakingas, o dabar visi įrankiai yra sudėti bendrame stende – kiekvienas darbuotojas jam reikalingą įrankį pasiima, o paskui vėl padeda į tą pačią vietą.

„Buvo nuogąstavimų, kad jei už konkretų įrankį nebus atsakingo konkretaus žmogaus, įrankis gali imti ir pradingti. Tačiau to nenutiko. Dabar darbuotojai bet kada gali pasiimti jam reikalingą įrankį, nes anksčiau, kai kiekvienas juos slėpė savo spintelėse, užtrukdavo nemažai laiko, kol staiga vienam įrankiui pagedus būdavo randamas kitas. Taigi našumą padidinome sprendimu, nereikalaujančiu investicijų“, – tvarkos pokyčio naudą aiškina p. Bondarevas.

Mėlyni ir oranžiniai

Kita naujovė, leidusi padidinti našumą, skirtinga suvirintojų ir pagalbinių darbuotojų apranga: pirmieji vilki mėlynais darbo drabužiais, o kiti – oranžiniais. „Suvirintojas privalo turėti suformuotą darbo užduotį ir jai reikalingas medžiagas. Visa kita – ne jo rūpestis, nes tam yra aptarnaujančio personalo. Anksčiau suvirintojai patys mėgdavo susirinkti užsakymui reikalingas medžiagas, vadinasi, savo tiesioginiam darbui galėdavo skirti mažiau laiko. Reikėjo rasti būdą, kaip šią darbo tvarkos spragą panaikinti“, – patirtimi dalijasi „Astros“ atstovas.

Tam buvo pasitelktas vizualus sprendimas: suvirintojams pasiūta vienokia, o kitiems darbuotojams – kitokia apranga. Todėl dabar kiekvienas vadovas, pamatęs, kad mėlynai apsirengęs darbuotojas stumiasi medžiagų prikrautą vežimėlį arba daro kitokį darbą, o ne stovi prie suvirinimo aparato, gali pasiteirauti, kodėl nėra atliekamas tiesioginis darbas. Tai darbuotojus drausmina, o darbo našumas didėja.

„Prieš sunkmetį įmonėje dirbo 350 žmonių, dabar darbuojasi tik 230. Ir nors įmonės rezultatai gerėja, tačiau daugiau žmonių neketiname priimti, nes investicijos į įrangą pradeda atsipirkti, o vadybos sprendimai irgi duoda naudą. Per keletą metų darbo našumas išaugo apie 20%, tokio tempo neketiname mažinti“, – tvirtą įmonės veiklos viziją turi p. Bondarevas.

Be konsultantų

„Astroje“ diegiama ne visa „Lean“ sistema, bet tik tam tikros jos dalys. Vadovybė neatmeta galimybės, kad ateityje ims taikyti visą sistemą, leidžiančią mažinti nuostolius.

„Manau, darbuotojams paprasčiau, kai prie naujos tvarkos einame etapais, o ne iš karto. Taip siekiame išvengti šoko terapijos. Konsultantų paslaugomis nesinaudojame, palys skaitome literatūrą apie „Lean“, semiamės patirties iš bendrovių, kurios ją jau yra įsidiegusios. Gal tai ir užtrunka ilgiau, tačiau pasitikime savo jėgomis ir žmonėmis“, – aiškina pašnekovas.

Komentaras

Vidas Petraitis. „Lean“ konsultantas

„Lean“ sistemoje viskas prasideda nuo mažų žingsnių, t. y. smulkių patobulinimų, tačiau kiekvieną dieną. Kitas svarbus dalykas naujovėmis reikia dalytis su darbuotojais, nes būtent nuo jų įsitraukimo priklauso kaip greitai ir kiek sėkmingai sistema įmonėje veiks.

„Astros“ pavyzdys rodo, kad tam tikrus elementus galima diegti ir savo jėgomis. Alytiškių sprendimas pradėti nuo darbo vietų susitvarkymo ir vizualizacijos yra teisingas. Vis dėlto slypi pavojus, kad įmonės, diegiančios sistemą pačios, gali užsižaisti loginiais sprendimais ir prarasti sistemiškumą. Privalo atsirasti standartai, kaip žinias bendrovė skleis ir kaip sugebės tą tvarką išlaikyti. Būtent savikontrolė ir yra sunkiausioji „Lean“ dalis.