Lietuvos verslas žengia pirmyn – siekiama veiklos meistriškumo

2017.06.20

Jau trečią kartą didžiausioje Lean sistemai bei efektyvumui skirtoje konferencijoje „Baltijos Lean forumas 2017“ susirinkę Lietuvos verslo atstovai dalinosi žiniomis bei susipažino su pasaulinėmis tendencijomis. Renginio dalyvių dėmesys buvo sutelktas į perspektyvas: vien efektyvumo neužtenka, tad moderni organizacija privalo žvelgti toliau. XXI a. bendrovės sprendimo vis dažniau ieško orientuodamosi į verslo procesų meistriškumą, tad konferencijoje aptarti būdai, kaip jo pasiekti. Idėjas bei praktinius pavyzdžius pristatė tiek didžiausių Lietuvos bendrovių, tokių kaip „Circle K Lietuva“, „Girteka“, „Vilniaus degtinė“, nariai bei svečiai iš užsienio.

Šių metų renginys sutraukė daugiau nei 300 verslo atstovų iš visos Lietuvos. Nepriklausomai nuo verslo sektoriaus ar veiklos pobūdžio, dažniausia kliūtimi pagerinti kasdienius procesus ir didinti efektyvumą tampa tam tikros pokyčių organizacijoje įgyvendinimo klaidos. Būtent apie galimybes išvengti kliūčių siekiant gerinti veiklos efektyvumą įvardino svečias iš užsienio Bob Plummer. Šis „Honsha“ konsultantas net 15 metų buvo automobilių gamintojos NUMMI (priklausančios „Toyota“ korporacijai) vieno iš padalinių prezidentas. Savo pranešime specialistas dėmesį skyrė ne tik struktūriniams pokyčiams, labiausiai jis akcentavo strateginį sistemos poreikio suvokimą bei pabrėžė išskirtinę darbuotojų svarbą.

Pasak B. Plummer, pokyčius su Lean sistema nusprendusi įgyvendinti organizacija privalo turėti lyderius, kurie nuoširdžiai suvokia Lean esmę. Jie pokyčių lyderystės veiklų nedeleguoja, priešingai – savo pavyzdžiu skatina sklandų jų įgyvendinimą. Daugiausiai klaidų išvengiama numatytos strategijos veiksmus įgyvendinant nuosekliai, laikantis taktinio plano elementų ir  svarbiausia nuolat apie tai kalbant. Esminį akcentą B. Plummer susiejo su sėkmingų efektyvumą skatinančių pokyčių įgyvendinimo raktu – įmonės darbuotojais. Konsultanto teigimu, svarbiausia išlaisvinti žmonių potencialą, t. y. organizacijoje sukurti tokią aplinką, kurioje darbuotojai augtų, norėtų tobulėti ir tobulinti kasdienes veiklas bei patys gebėtų efektyviai spręsti kylančias problemas. Pasiekus šių tikslų, visi organizacijos nariai žengia nuolatinio tobulėjimo keliu.

Išvengus klaidų sustoti tikrai negalima, tad įgyvendinant verslo procesų valdymo sistemas modernios bendrovės žiūri pirmyn – siekia maksimaliai geriausio rezultato. „Jau trečią kartą sukvietėme vadovus aptarti jų organizacijų galimybes ir perspektyvas. Apie Lean sistemą per pastaruosius metus sužinojo tikrai nemažai įmonių, dalis jų jau įgyvendina pasirinktus sistemos metodus bei stebi teigiamus rezultatus. Tad šįkart kalbėjome apie aukštesnį laiptelį – verslo procesų meistriškumą“, – teigia vienos iš renginio organizatorių – bendrovės „Lean.lt“, vadovas ir Lean sistemos praktikas Vidas Petraitis. Pasak jo, verslo procesų meistriškumas – tai principų, sistemų ir įrankių rinkinys, kuris skirtas nuolatiniam verslo procesų tobulinimui, siekiant sumažinti išteklių švaistymą ir padidinti klientui kuriamą vertę. „Tikslas paprastas: sutvarkyti organizacijos verslo procesus taip, kad jie kurtų maksimalią vertę. Juos paprastinti, stabilizuoti, standartizuoti ir automatizuoti. Laiko ar finansiniai sutaupymai gali tapti sėkmingos plėtros pradžia, o tai pagrindas ir nuolatiniam organizacijos tobulėjimui“ – apibendrina Lean sistemos praktikas.

Renginyje taip pat aptarta ir vadovo rolės svarba – kaip viena svarbiausių sąlygų formuojant nuolat tobulėjančią organizaciją. Pirmą kartą „Baltijos Lean forume“ surengtoje interaktyvioje diskusijoje esminius aspektus moderuojant V. Petraičiui aptarė „Girteka” vystymo direktorius Darius Kriukas, „BOEN Lietuva“ generalinis direktorius Irmantas Rajunčius ir „Circle K Lietuva“ mažmeninės prekybos direktorė Daiva Pivoriūnienė. I. Rajunčiaus teigimu, pokyčiai organizacijoje prasideda nuo vadovo ir jo sprendimo, kad reikia keistis – tai visiems padeda siekti užsibrėžtų tikslų. „Girtekos“ vystymo direktorius diskusijos metu akcentavo poreikį siekti geresnių rezultatų – tobulinti savo procesus reikia ne tik ištikus bėdai, dar geriau, kai teigiami pokyčiai organizacijoje pradeda vykti kartu su jos plėtra. Jų bendrovės atveju Lean sistemos įgyvendinimas padėjo sėkmingai suvaldyti įmonės augimą, sutvarkyti procesus taip, kad veikla būtų vykdoma efektyviai ir progresyviai. D. Pivoriūnienė papildė diskusiją pateikdama pavyzdžius, kaip Lean kultūra gali plisti – prieš 11 metų su Lean sistema susipažinę ir ją palankiai priėmę degalinių darbuotojai tapo puikiu pavyzdžiu ir  įmonės administracijos darbuotojams.

Gilesnei problemų bei galimybių analizei konkrečiose įmonėse dėmesys skirtas antroje renginio dalyje. Pirmą kartą paskaitų ciklas surengtas išskirtinai pradedantiems Lean įgyvendinimą: patarimais dalinosi „Lean.lt“ konsultantai, praktinį Lean įgyvendinimo pavyzdį, kaip per 24 mėnesius sutaupyti 250 tūkst. eurų, pateikė didžiausia elektrinių prietaisų, apšvietimo ir namų dekoro produktų gamintoja Baltijos šalyse „Artiliux NMF“. Veiksmingas efektyvumo didinimo iniciatyvas pristatė ir gamybos sektoriaus bendrovių atstovai. Prieš trejus metus su Lean sistema susipažinusi „Axis Industries“ šiuo metu džiaugiasi itin dideliu darbuotojų įsitraukimu: į pokyčius aktyviai įsitraukę net 476 darbuotojai, 102 iš jų vadovai, o per metus pateikiama daugiau kaip 1000 Kaizen idėjų. Svečias iš Latvijos „Schneider-Electric“ pramoninės veiklos inžinierius Konstantins Korobko iškėlė neeilinį klausimą: „efektyvumas 116 proc. – kaip elgtis?“ ir pateikė išskirtinę gerąją įmonės praktiką.

Lean įgyvendinimo paslaugų sektoriuje ir administraciniuose procesuose ypatumais pasidalinę įmonių atstovai pabrėžė nuolatinio veiklos rodiklių stebėjimo svarbą, poreikį gebėti sutrumpinti naujų produktų gamybos laiką bei standartizuoto darbo teikiamus privalumus. Būtent apie išskirtinius standartizuoto darbo nulemtus sutaupymus paklausyti susirinko pilna salė dalyvių – „VSA Vilnius“ direktorės Jurgitos Petrauskienės pateiktas atvejis nustebino pokyčiais įmonės viduje. Skaičiuojama, kad standartizavus tam tikras veiklas, organizacija vos per metus sutaupė net 70 tūkst. eurų, o šiuo metu darbuotojai aktyviai teikia pasiūlymus, iš kurių net 84 proc. jau įgyvendinti.

Šių metų konferencija buvo išskirtinai gausi įmonių atvejų pristatymais, o tai rodo augantį Lietuvos verslo susidomėjimą pasaulinėmis vadybos praktikomis. V. Petraičio teigimu, tokie susitikimai ne tik paskatina efektyviau spręsti esamas problemas, bet ir ieškoti efektyvios, valdomos organizacijos plėtros kelių, o tai jau pirmi žingsniai į požiūrį, kuris lemia nuolatinį tobulėjimą bei meistriškai valdomus procesus.