Konferencijoje „Baltijos Lean forumas 2016“ žiniomis ir praktiniais pavyzdžiais dalinosi vadovai

Į Vilniuje, parodų ir kongresų centre „Litexpo“, balandžio 21 d. vykusią konferenciją „Baltijos Lean forumas 2016“ susirinko daugiau nei 400 vadovų iš Lietuvos ir užsienio. Konferencijoje pristatyti aktualiausi pasaulio ir Lietuvos Lean sistemos įgyvendinimo sprendimai bei aptartos geriausios įmonių praktikos. „Lean.lt“ ir „Verslo žinių“ bendradarbiavimu surengtoje konferencijoje diskutuota ir apie išskirtinį vadovų vaidmenį, kai organizacijoje vykdomi Lean sistema paremti pokyčiai. Savo žiniomis dalinosi pasaulinio lygio specialistai, tarptautinės konsultacijų bendrovės „Honsha“ konsultantai: Darril Wilburn bei Chris Vogel. Tuo tarpu praktinius pavyzdžius pristatė Lietuvos įmonių vadovai: 2015 m. „Metų CEO“ išrinktas Algimantas Markauskas, „Lean.lt“ vadovas Vidas Petraitis, „SBA baldų kompanijos“ direktorius Gintautas Vitkevičius bei kiti.

 Bendras pokyčių tikslas – ilgalaikis Lean poveikis

 Lean014„Honsha“ organizacijos atstovas, vadovavęs „Toyota“ aukščiausio lygio vadovų lyderystės ugdymo programai, Darril Wilburn teigė, kad ilgalaikius Lean sistemos rezultatus lemia aiškiai įvardinti tikslai. Modernios įmonės kelia tikslus ir nusako svarbiausius procesus, tuomet į juos įtraukia žmones, t.y. pamažu formuojama unikali organizacijos DNR. Pranešėjas taip pat akcentavo, kad norint sukurti stiprią sąsają tarp organizacijos tikslų ir jos narių, svarbiausia yra drąsa. Tai drąsa įdėti daug pastangų kuriant bendrą viziją, pripažinti klaidas, jas taisyti ir suvokti, kad blogai veikia ne žmonės, o sistema. Kiekvienoje organizacijoje procesų valdymo sistema turi veikti taip, kad darbuotojų laikas ir kiti ištekliai nuolat būtų naudojami efektyviausiai. D. Wilburn taip pat džiaugėsi išskirtiniu Lietuvos vadovų noru tobulėti. Jis atkreipė dėmesį, kad Japonijoje dukart per metus vykstančią studijų kelionę, skirtą aukščiausio lygmens vadovams (angl. „Executive Development Mission“ ), aplankė kur kas daugiau Lietuvos atstovų nei iš bet kurios kitos šalies, įskaitant JAV.

Lean024„Lean.lt“ praktikas Vidas Petraitis susirinkusiųjų dėmesį atkreipė į dažniausiai Lean sistemos įgyvendinimo metu daromas klaidas bei pateikė pasiūlymus, kaip jas įveikti įtraukiant darbuotojus. Pranešėjas atkreipė dėmesį, kad klystama nuolat, tačiau svarbiausia pasirūpinti tuo, kad ilgalaikėje perspektyvoje klaidos neatneštų didelių nuostolių, o rasti sprendimai skatintų veiklos tobulinimo iniciatyvas. Kai ieškoti problemos sprendimų skatinami patys darbuotojai, klaidas galima paversti galimybėmis. Kiekvienas organizacijos narys turi mokėti greitai pamatyti problemas ir jas efektyviai spręsti. Tuo tarpu lyderis prisiima atsakomybę už nuolatinį pavaldinių tobulėjimą bei naujų kelių pažangai suradimą. Tinkamos vadybos pavyzdį rodo viena Lietuvos įmonė: per metus bendrovėje, kurioje dirba 250 darbuotojų, buvo įgyvendinta net 750 idėjų. Tokios iniciatyvios komandos demonstruoja ne tik norą tobulinti savo kasdienę veiklą, tačiau parodo ir orientaciją į pagrindinį tikslą – vertės kūrimą klientui.

Lean pokyčių vedliais tampa vadovai

Lean058 Tarptautinei Lean sistemos įgyvendinimo konsultacijų bendrovei vadovaujantis Chris Vogel pasakojo, kad procesų standartizacija padeda taupyti darbuotojų laiką prasmingiausioms veikloms. Pasak pranešėjo, universalių taisyklių kas, ką ir kaip turi daryti visoms įmonėms nėra, tad jas susikurti reikia individualiai. Tapusios visiems įprastu veiklos standartu, jos taupo laiko ir materialinius išteklius, o gerai struktūruoti veiklos procesai – susieja įmonės strateginius tikslus su kasdienėmis veiklomis. Veiklos rutiną neabejotinai turi turėti ir pokyčių lyderis, kurio pavyzdžiu seka ir darbuotojai. Ch. Vogel taip pat pabrėžė, jog standartizuotą darbą ženkliai palengvina vizualūs procesų valdymo sprendimai.

Lean066„Thermo Fisher Scientific Baltics“ generalinis direktorius Algimantas Markauskas pasidalino gerąja praktika ir pateikė asmenine patirtimi paremtą Lean sistemos įgyvendinimo struktūrą. Anot A. Markausko, viskas turi prasidėti nuo aukščiausio lygmens vadovų mokymų, kuriais paaiškinamos pokyčių priežastys, eiga ir pasekmės. Tuomet peržiūrima įmonės strategija, keliami tikslai ir numatomos priemonės. Pažangos stebėjimui privalu turėti lengvai pamatuojamus rodiklius, kurių nuolatinė peržiūra leidžia įvertinti esamą situaciją ir tiksliau prognozuoti įmonės tikslų įgyvendinimo galimybes. Jei rodikliai neatitinka tikslų, ieškoma klaidų ir nieko nelaukiant jos taisomos. Tokiu būdu išvengiama produkcijos kokybės problemų, nevėluoja procesai, o svarbiausia – klientas gauna tai, ko jam reikia. Pranešėjas taip pat įvardino ir darbuotojų įtraukimo svarbą, tačiau susirinkusiems patarė pirmiausia su Lean sistema supažindinti iniciatyviausius įmonės narius. Taip išauga potencialas, kad šios praktikos taps įmonės kultūros dalimi, leidžiančia kelti vis ambicingesnius tikslus. Šio principo įrodymu tapo net 500 įgyvendintų veiklos tobulinimo idėjų (jap. Kaizen), kurias per 2015 metus pasiūlė įmonės „Thermo Fisher Scientific Baltics“  darbuotojai.

 Siejant strateginius tikslus su kasdienėmis veiklomis susiduriama su iššūkiais

Pasak „SBA baldų kompanijos” generalinio direktoriaus Gintauto Vitkevičiaus, tikra lyderystė yra neatsiejama nuo visapusiško įsipareigojimo ir atsakomybės įsitraukti. Pranešėjas įvardino problemą, kad gamykloje darbuotojas neretai mato tik jo gaminamą baldo dalį, o galutinio rezultato, pas klientą iškeliaujančio baldo, – ne. Tai užkerta kelią tinkamai suvokti įmonės strateginius tikslus ir ugdyti motyvaciją vertinti savo darbo kokybę iš kliento perspektyvos. Tikslų suvokimas didina darbuotojų įsitraukimą į darbo kokybę didinančius pokyčius, kurį neabejotinai turi demonstruoti ir vadovas. G. Vitkevičius įsitraukimo pavyzdį pademonstravo ir ant scenos – dėvėjo tokius pat marškinėlius, kokius dėvi jo darbuotojai gamyklose. Šios įmonės praktika parodė, kad tinkamai įgyvendinami Lean pokyčiai sistemos skeptikus paverčia Lean sistemos taikytojais ar net iniciatoriais.

Baltijos Lean forumas 2016Paslaugų sektoriaus Lean įgyvendinimo ypatumais dalijosi ir „Statoil Fuel and Retail Lietuva“ mažmeninės prekybos direktorė Daiva Pivoriūnienė. Jau dešimtmetį Lean sistemą įgyvendinančios organizacijos pavyzdys atskleidė, kad būtent vadovų įsitraukimas užtikrina LEAN gyvavimo tęstinumą ir motyvuoja darbuotojus nuolat perkelti Lean į aukštesnį lygmenį. D. Pivoriūnienė taip pat pastebėjo, kad paslaugų sektoriuje sėkmingo sistemos įgyvendinimo rezultatus geriausiai jaučia klientas – jį džiugina ženkliai išaugusi paslaugų teikimo kokybė bei nuolat siūlomos naujovės.

Lean108Gerąja praktika renginyje aptariant paslaugų sektorių taip pat dalinosi Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos („Sodros“) direktorius Mindaugas Sinkevičius. Lean sistemos įgyvendinimo ypatumus gamybos sektoriuje išsamiau aptarė UAB „Arginta Engineering“ direktorius Tomas Jaskelevičius bei „HansaMatrix” operacijų viceprezidentas, valdybos narys Alvis Vagulis. Konferenciją apibendrinęs gydytojas psichoterapeutas Eugenijus Laurinaitis pateikė vertingą įžvalgą, kad pokyčius darbuotojai priima lengviau, kai organizacijoje apie juos vyksta efektyvi komunikacija, skirta visiems organizacijos nariams. Įtraukus darbuotojus į pokyčių planavimą, formuojamas tarpusavio pasitikėjimas, kuris ugdo norą augti kartu. Anot renginio moderatoriaus, V. Petraičio, būtent nuo pokyčio prasideda pažanga, tad svečiai išlydėti padrąsinimu – siekti nuolat tobulėti.

Išsamiau apie konferencijos dalyvių įspūdžius – vaizdo reportaže