Automobilis per 54 sekundes – Toyota gamyklos Kentukyje kasdienybė

  2014.06.30

Šių metų birželio mėnesį „Lean.lt“ vadovas Vidas Petraitis vyko į stažuotę JAV, kur dalyvavo Honsha organizacijos lyderių susirinkime drauge su pagrindiniais Šiaurės Amerikos konsultantais bei Lietuvos įmones vizituojančiais Lean partneriais Carlos Fukamizu, Sammy Obara bei Darril Wilburn. Po susitikimo „Lean.lt“ atstovas lankėsi didžiausioje Toyota gamykloje už Japonijos ribų – „Toyota Motors Manufacturing“ Kentukyje (TMMK), kur turėjo galimybę iš arti pamatyti, kaip Lean sistema padeda jau 26 metus veikiančioje įmonėje nuolat didinti efektyvumą bei tobulinti gamybos procesus.

IMG_1903TMMK – tai viena iš dešimties lankomiausių gamyklų JAV, kurioje automobiliai gaminami jau nuo 1988 m. Šiuo metu čia gaminami Camry, Camry Hybrid, Avalon, Avalon Hybrid bei Venza modeliai ir netrukus pirmą kartą už Japonijos ribų bus pradėti gaminti Lexus automobiliai. Darbas čia vyksta visą parą septynias dienas per savaitę  ir kasdien pagaminama apie 2000 automobilių, vidutiniškai po automobilį kas 54 s. Visai neseniai buvo švenčiamas solidus gamybos jubiliejus – per 26 metus pagamina 10 mln. automobilių. Rekordinis  10 – milijonasis į kelią išriedėjęs automobilis simboliškai buvo Toyota Camry, nuo kurio ir prasidėjo gamyba Kentukyje. Šiuo metu tai perkamiausias Toyota modelis Amerikoje.

IMG_1894Lean filosofija aplankytoje gamykloje juntama kiekviename žingsnyje, ypač vertinant darbuotojų atsakomybės jausmą už produkcijos kokybę. Pavyzdžiui, kitose gamyklose neįsivaizduojama, kad gamybos liniją galėtų sustabdyti bet kuris darbuotojas, vos tik pamatęs broką ar kitą pažeidimą, o Kentukyje tai realu: darbuotojai turi pranešti apie pastebėtą problemą iki kol gaminys nenukeliavo toliau, todėl bet kuris darbuotojas bet kuriuo metu gali sustabdyti gamybos liniją – taip atkreipiamas kokybės kontrolės dėmesys ir pastebėtas defektas patikrinamas. Tai viena situacijų, įrodančių kaip Toyota gamybos sistemoje vertinamas pasitikėjimas dirbančia komanda bei saugumas.

IMG_1890Dėmesys klientui – svarbus kiekviename gamybos lygyje ir visi darbuotojai vadovaujasi tuo, jog atliekant darbą būtina galvoti būtent apie žmogų, kuris vėliau vairuos automobilį. Darbuotojai teigia, jog klientas tampa tarsi nematomu komandos nariu ir dalyvauja kiekviename gamybos etape. Dėmesys klientui čia suvokiamas kaip kokybiško nuo pradžios iki pabaigos produkto pagaminimas, nuolatinis klaidų ir defektų kiekviename procese tikrinimas ir 110 % atsidavimas darbui, nes būtent to klientas tikisi iš Toyota komandos. Dar vienas aiškiai pastebimas dalykas – čia nėra „aš“, kiekvienas darbuotojas yra komandos dalis, kur visų atliekamas darbas yra vienodai svarbus siekiant kokybiško galutinio produkto.

TMMK gamykloje taikomos visos gerosios Toyota gamybos sistemos arba Lean praktikos, skaičiuojama, kuris skyrius pateiks daugiau idėjų. Gamykloje dirba daugiau 7000 darbuotojų, todėl jų idėjos bei iniciatyva siūlyti net ir smulkius pakeitimus padeda nuolat tobulinti gamybos procesus.

Tiesiogiai su Lean sistema, jos plėtojimu ir priežiūra dirba maždaug 2,5% visų darbuotojų. Susirinkę mažomis grupėmis jie studijuoja, modeliuoja ir nuolat ieško naujų būdų kaip pasiekti geriausią kokybės, sąnaudų, saugumo ir aplinkos santykį. Maždaug 2000 komandos narių kasmet išrenkami dalyvauti daugiau kaip 300 kokybės grupių ir identifikuoti su darbu susijusias problemas, jų priežastis bei pasiūlyti sprendimo būdus.