Atsisveikino su pokyčius stabdančiais darbuotojais

Rima Rutkauskaitė / Verslo žinios/ 2016 05 06

Po dvejus metus trukusių pertvarkų dviračių UAB „Baltik vairas“ apyvarta per 2015 m. ūgtelėjo 26%. Su pokyčius stabdančiais darbuotojais teko atsisveikinti, o geriausių savo srities specialistų ieškoti ir už Lietuvos ribų.

„Per 2015 m. sezoną pagaminome beveik 300.000 dviračių, pasiekėme 56 mln. Eur apyvartą. Šiais metais apyvartos augimo neplanuojame, labiau orientuojamės į vidinių procesų efektyvinimą, produktų krepšelio peržiūrą – norime atsisakyti mažos pridėtinės vertės produktų ir išgryninti klientų ratą“, – nurodo Žilvinas Dubosas, UAB „Baltik vairas“ vykdomasis direktorius.

Per metus Europoje parduodama apie 20 mln. dviračių. Tradicinių dviračių pardavimai daugelį metų stabilūs, tačiau gamintojai stebi ir sparčiai augantį elektrinių dviračių poreikį. Pasak p. Duboso, bendrovė šioms tendencijoms pasirengusi.

„Baltik vairas“ gamina elektrinius dviračius su visame pasaulyje žinomomis elektrinėmis sistemomis, tokiomis kaip „Bosh“, „Shimano“ ar „Bafang“. Mūsų bendrovė – viena iš nedaugelio sertifikuotų gamintojų, galinti gaminti elektrinius dviračius, pritaikytus važiuoti iki 45 kilometrų per valandą. Šio tipo elektriniams dviračiams taikomi specifiniai reikalavimai: jie turi būti registruojami, yra numatyta vieta numeriams, privalomi veidrodėliai, nuspaudus stabdžius užsidega gale esanti stabdžių lempa. Brangesniuose modeliuose montuojama GPS sistema, fitneso programos“, – aiškina vykdomasis direktorius.

Neseniai „Baltik vairas“ rinkai pristatė dviračius su diržine pavara – tokie dviračiai yra tylesni, reikalauja mažiau priežiūros, jų eksploatacijos laikas ilgesnis.

Tapo savarankiški

Didelio koncerno gamybos padaliniu buvusi įmonė palengva tampa visiškai nepriklausoma – pasikeitus akcininkams buvo suformuoti nauji Mokslinių tyrimų ir plėtros (R&D,) Tiekimo, Pardavimo padaliniai. Anks­čiau produktų plėtojimu ir pardavimu užsiėmė įmonę valdžiusio koncerno „Panther International“ strategai.

„Norėdami kuo greičiau įgyvendinti reikalingus pokyčius siekiame pritraukti geriausių savo srities specialistų, jų ieškome visoje Lietuvoje ir už jos ribų. Mūsų kolektyvas tarptautinis ir labai įvairus. Kartu su šiauliečiais dirba specialistų iš Danijos, Vokietijos, taip pat iš kitų Lietuvos regionų, Vilniaus, Kauno“, – pabrėžia p. Dubosas.

Su pertvarka atėjo ir būtinybė diegti „Lean“. Pokyčiai, anot direktoriaus, buvo tokie ryškūs, kad klientai, lankęsi gamyboje prieš metus ar daugiau, su nuostaba klausdavo, ar tai ta pati įmonė.

10% efektyviau

„Diegti „Lean“ pradėjome beveik prieš metus ir matome kardinalius pokyčius visoje organizacijoje. Pradėjome nuo gamybos, tačiau vėliau tai perėjo ir į kitus padalinius. Pradžioje nebuvo lengva, nes pakeisti 300 darbuotojų mąstymą iš vykdytojo į kūrėjo yra sudėtinga. Neslėpsiu, teko atsisveikinti su kai kuriais tikrai gerais savo srities specialistais ir vadovais, kurie nenorėjo keistis ir stabdė pokyčius. Vadovas negali tiesiog likti nuošalėje ir stebėti, kas bus, jis turi būti vėliavininkas, paskui kurį seka pavaldiniai“, – patirtimi dalijasi gamybos vadovas.

Pasak jo, prie pokyčių daug prisidėjo tiek konsultuojanti įmonė, tiek „Lean“ specialistas iš Japonijos, beveik 20 metų dirbęs „Toyotos“ gamybos vadovu, – jis kas mėnesį aplanko „Baltik vairą“ ir nukreipia reikiama linkme.

„Dviračių gamyba yra konvejerinė, tad labai svarbu yra laikas. Kiekvienam darbuotojui jį suvienodinus, dabar dirbame 10% efektyviau, dar 6% laimėjome įdiegę gamybos valdymo sistemą ir eliminavę popierinius dokumentus. Įgyvendinome aibę darbuotojų idėjų, neįtikėtina, kiek jie turi gerų minčių“, – pabrėžia p. Dubosas.

Pertvarkant IT taip pat pasirinktas ne paprasčiausias kelias. Svarstant, kokią verslo valdymo sistemą pasirinkti, nes turima nebeatitiko poreikių, bendrauta su daugeliu konsultantų. Deja, bet kaina, terminai ir žmogiškieji ištekliai, kuriuos būtų tekę skirti pereinant prie naujos verslo valdymo sistemos, įmonei buvo per dideli.

Buvo priimtas alternatyvus sprendimas – bendradarbiaujant su viena Šiaulių IT bendrove kuriama ir įgyvendinama „Baltik vairo“ gamybos valdymo sistema.

Šiaulių gamykla daugiausia dviračių parduoda šalyse, kur dviračiams keliami itin aukšti kokybės reikalavimai, – Vokietijoje, Olandijoje, Skandinavijoje. Šioms rinkoms dviračiai gaminami su užsakovo prekės ženklais.

Baltijos šalyse bendrovė užima apie 2% rinkos. Tačiau kurdami naujus dviračių modelius gamintojai šiemet dalį laiko skyrė dviračiams pritaikyti būtent Baltijos šalių regionui.

„Parduotuvės Vilniuje atidarymas – savotiška duoklė Lietuvai, norime populiarinti šią ekologišką transporto priemonę ir paskatinti tautiečius važinėti Lietuvoje gamintais dviračiais, tačiau planų toliau plėsti tinklą neturime“, – informuoja „Baltik vairo“ vykdomasis direktorius.

Atsisveikino su pokyčius stabdančiais darbuotojais

Žilvinas Dubosas, UAB „Baltik vairas“ vykdomasis direktorius. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.