Ar darbuotojas tėra tuščia vieta, nors jo idėjos būna auksinės?

Lietuvos rytas / 2015.07.20

Kuo kūrybiškesni darbuotojai, tuo geriau įmonei. Nors tai akivaizdu, darbdaviams tai nė motais. Pasirodo, daugumoje įmonių darbuotojų nuomonė niekam nerūpi, tad jie net nesuka galvos, ką ir kaip pakeisti, kad įmonė veiktų kuo efektyviau.

Šių metų birželio mėnesį atlikta Lietuvos įmonių vadovų apklausa atskleidė, jog net 6 iš 10 įmonių darbuotojai nedalyvauja didinant veiklos efektyvumą.

Verslo atstovų teigimu, tokios praktikos įmonėje nėra arba darbuotojai idėjų tiesiog nesiūlo. Tuo tarpu darbuotojų pasiūlymus veiklos efektyvumui didinti įgyvendinančios įmonės skaičiuoja, jog tai padeda per metus sutaupyti šimtus tūkstančių eurų. Ekspertai tikina, jog didžiausios naudos galima tikėtis idėjas skatinant ir įgyvendinant sistemiškai, o darbuotojų motyvaciją užtikrintų aiškūs tikslai, specialūs mokymai ir tinkama motyvacinė sistema.

Efektyvesnis prekių pakavimo būdas sumažina transportavimo išlaidas, speciali apsauga įrangai nuo nepalankių oro sąlygų sutrumpina darbų įgyvendinimo laiką, o pakuočių žymėjimo spalvomis idėja padeda išvengti klaidų, jog į gaminamą produktą bus įdėti ne tie ingredientai. Tai tik keletas kaizenų, taip vadinamų įgyvendintų darbuotojų idėjų, pavyzdžių, kurie atneša naudą visai organizacijai.

„Kasdien savo pareigas atliekantis darbuotojas yra geriausiai susipažinęs su procesu, išmano jo subtilybes, o tai suteikia galimybę lengviau įvardinti problemas ir pateikti vertingų pasiūlymų proceso tobulinimui. Tokia ir Lean metodikos esmė – nuolatinis tobulėjimas ir nereikalingų veiklų, kitaip tariant, nuostolių, šalinimas. Tai procesas, kuriame dalyvauja ir įmonės darbuotojai.

Japonijoje, Vakarų Europos šalyse bei JAV šiuo metodu vadovaujasi dažna įmonė, tuo tarpu Lietuvoje darbuotojų siūlomus pokyčius įgyvendina tik keturios įmonės iš dešimties ir tik 5 proc. jų tai daro reguliariai. Beveik trečdalis respondentų teigė, jog darbuotojų siūlomų idėjų įgyvendinimo praktikos nėra, kiek daugiau nei trečdalis pripažino, kad darbuotojai tokių idėjų tiesiog nesiūlo“, – tyrimo rezultatus komentuoja didžiausios Lean metodą įmonėse diegiančios bendrovės Lean.lt praktikas Vidas Petraitis.

Remiantis tyrimo duomenimis, dešimtadaliui idėjas įgyvendinančių įmonių darbuotojų pasiūlymai sutaupo daugiau nei 180 tūkst. eurų per metus, dar dešimtadaliui – iki 60 tūkst. eurų. 5 proc. respondentų nurodė nuo 60 iki 120 tūkst. eurų, dar 3 proc. – nuo 120 iki 180 tūkst. eurų intervalą. 72 proc. respondentų pripažino, jog materialios idėjų įgyvendinimo naudos jie neskaičiuoja.

„Darbuotojų įgyvendinamos idėjos gali gerinti darbų saugą, prekių ar paslaugų kokybę, taip pat didinti bendrą procesų efektyvumą. Kiek sutaupoma išlaidų, priėmus sprendimą dėl efektyvesnės pakuotės ar sumažinus darbuotojų prasirgtų dienų skaičių, paskaičiuoti gana paprasta. Tačiau kai kuriais atvejais idėjos gali padėti išvengti klaidų, keliančių grėsmę įmonės reputacijai ar net žmonių gyvybei. Tokiai idėjai finansinę išraišką suteikti daug sudėtingiau“, – teigia sertifikuotas Lean.lt specialistas.

Pasak V. Petraičio, net ir tuomet, kai įmonėje procesai iš pažiūros veikia sklandžiai, galima atrasti naujų veiklos tobulinimo bei taupymo būdų. Nuolatinis veiklos procesų tobulinimas įmonėje gali vykti nepriklausomai nuo jos dydžio ar veiklos srities. Didžiausios naudos galima tikėtis, darbuotojus skatinant teikti idėjas ir įgyvendinant kaizenus sistemiškai. Tam reikalingas darbuotojų edukavimas, kodėl jų idėjos svarbios ir reikalingos, taip pat asmeninis dėmesys bei motyvacija. Tyrimas atskleidė, jog darbuotojus teikti pasiūlymus 63 proc. įmonių skatina taikydami motyvacinę sistemą (mokami priedai prie atlyginimų, dovanojamos pramogos ir pan.), dešimtadalis darbuotojams rengia mokymus apie idėjų teikimą ir įgyvendinimą. Kiti skatina kitomis priemonėmis ar organizuoja bendras idėjų generavimo sesijas.

Tiesa, nors Lietuvoje darbuotojų įtraukimas į veiklos efektyvumo ir saugos didinimą palyginus mažas, situacija keičiasi: apie pasaulyje organizacijų itin palankiai vertinamą Lean sistemą Lietuvoje yra girdėję 4 verslininkai iš 10. Sistemiškai šią metodiką taiko 5 proc. respondentų, ketvirtadalis teigė savarankiškai taikantys kai kuriuose procesuose. Beveik kas antras verslo atstovas šią sistemą teigia ketinantis taikyti, ketvirtadalis įmonių vadovų tikino apie ją nieko negirdėję ir taikyti neketinantys.

Lietuvos įmonių apklausą 2015 m. birželio mėnesį atliko tyrimų bendrovė „Spinter“. Požiūrį į darbuotojų siūlomų idėjų įgyvendinimą atspindinčioje apklausoje dalyvavo 103 įmonių vadovai.

 

Ar darbuotojas tėra tuščia vieta, nors jo idėjos būna auksinės?

Vidas Petraitis, „Lean.lt“ vadovas ir praktikas